Опори ЛЕП: призначення, різновиди та їх функції. Ґратчасті (решітчасті) та багатогранні опори.

Опора повітряної лінії електропередач – це спеціальна конструкція, яка призначена для утримання проводів повітряних ліній електропередач, а також грозозахисних тросів, на заданій відстані один від одного та від поверхні землі.

Кожна опора ЛЕП розрахована для виконання конкретної функції, покладеної на неї.

За призначенням опори ЛЕП бувають:

  • Проміжні – призначені для встановлення на прямих ділянках повітряних ліній електропередачі, виконують виключно функцію підтримки проводів і тросів, і не розраховані на навантаження від натягування проводів уздовж лінії.
  • Анкерні – використовуються на прямих ділянках ПЛ для переходу ЛЕП через залізні дороги, автодороги, мости та невеликі річки. Конструкція анкерних опор витримує значне навантаження від натягу проводів і тросів.
  • Перехідні опори використовують при перетині ЛЕП великих перешкод. Перехідні опори є найважчими з усіх опор ЛЕП, вони можуть досягати висоти до 300м, і саме вони несуть найбільші навантаження.
  • Кутові опори встановлюються на кутах повороту траси ПЛ. При повороті до 30°, при якому навантаження буде не настільки великим, використовують кутові проміжні опори. Якщо кут повороту більше, потрібна більш жорстка конструкція, і в такому випадку використовують кутові анкерні опори з відповідним кріпленням дротів.
  • Кінцеві опори встановлюються на початку або в кінці повітряної лінії, ставляться перед електричними підстанціями на портали ВРП (відкритих розподільних пристроїв).
  • Транспозиційні – служать для зміни порядку розташування проводів на опорах.
  • Відгалужувальні – для організації відгалужень від ПЛ.
  • Перехресні опори встановлюють на перетині повітряних ліній двох напрямків.
  • Противітрові використовують для посилення механічної міцності.

Історія розвитку опор повітряних ліній електропередач налічує три періоди: дерев'яний, бетонний і металевий.

Коли вперше виникла необхідність передачі електроенергії на великі відстані, цілком логічно, що для будівництва ліній електропередач використовували найдоступніший на той час матеріал – дерево. Однак, зовсім скоро стали помітні його недоліки – гниття деревини в місці зіткнення з землею, слабка міцність і незахищеність від пожеж.

На зміну їм прийшли більш довговічні бетонні опори, непідвладні впливу вогню, стійкі до корозії і впливу хімічних речовин, єдиним і істотним недоліком яких є величезна вага, яка створює труднощі під час перевезення і встановлення опор. Також проблему становила їх утилізація після того, як опори прийдуть в непридатність.

І ось, на зміну бетонним приходять металеві опори, які не мають перерахованих вище недоліків.

Порівняємо два найбільш популярних види металевих опор ЛЕП - ґратчасті (решітчасті) та багатогранні.

Металеві ґратчасті (решітчасті) опори ЛЕП

Металеві ґратчасті (решітчасті) опори ЛЕП – класичне рішення для передачі електроенергії на великі відстані. Їх спокійно можна використовувати на територіях, де температура повітря може досягати до мінус 65˚С.

Ґратчаста (решітчаста) опора являє собою значного розміру каркас, виконаний з кутового металопрокату, який збирається за допомогою болтових з'єднань. Завдяки компактності деталей, транспортування ґратчастих (решітчастих) опор зручне та має порівняно низьку вартість. Однак, велика кількість складальних елементів значно збільшує час монтажу таких опор, що є їх головним недоліком.

Антикорозійний захист ґратчастих (решітчастих) опор здійснюється методом гарячого цинкування, що дозволяє продовжити термін їх служби на кілька десятків років.

Металеві багатогранні опори ЛЕП

Багатогранні опори ЛЕП – нове слово в організації повітряних ліній, вони користуються великим попитом завдяки естетичному зовнішньому вигляду та посиленими міцнісними характеристиками.

Істотною перевагою багатогранних опор ЛЕП є те, що для встановлення їм потрібна мала площа, на відміну від ґратчастих (решітчастих) опор. Вони просто незамінні в обмежених для встановлення умовах.

Монтаж багатогранних опор не займе багато часу і трудовитрат, завдяки невеликій кількості складальних одиниць. А вартість транспортування таких опор низька, оскільки здійснюється шляхом розміщення секцій опори одна в одній, через її телескопічну конструкцію.

Повітряні лінії, побудовані на багатогранних опорах, набагато рідше виходять з ладу ніж на залізобетонних і ґратчастих (решітчастих) опорах. Металеві багатогранні опори особливо хороші для експлуатації в агресивному середовищі в усіх кліматичних районах.

Оцинковані багатогранні опори здатні прослужити на благо людства близько 70 років.